Antonio Tintori
Antonio Tintori is a Sociologist, Ph.D in Economic geography, researcher and head of the Social Changes, Valuations and Methods (MUSA) research group of CNR and teacher of Methodology of Social Sciences at Sapienza, University of Rome. His key competences include coordination and participation in national and international research projects, quantitative-qualitative analysis of population groups in psychosocial and economic fields. He especially works on youth attitudes and behaviors, social deviance, well-being, interaction and social inclusion, with particular attention to sociocultural conditioning factors. He works with innovative scenario planning methods (Delphi MIX) for social policies and has experience in scientific disclosure strategies. He is the author of numerous scientific publications and books.
Recent pubblications:
-
• Tintori A., Ciancimino G., Oksay A., Senal S., Bulgan G., Büyüker D., Cerbara L. (2020). Comparing the influence of gender stereotypes on well-being in Italy and Turkey during the COVID-19 lockdown. European Review for Medical and Pharmacological Sciences. 24 (24): 13037-13043 [DOI: 10.26355/eurrev_202012_24209];
• Tintori A., Cerbara L., Ciancimino G., Crescimbene M., La Longa F., A. Versari (2020). Adaptive behavioural coping strategies as reaction to COVID-19 social distancing in Italy. European Review for Medical and Pharmacological Sciences. 24 (20): 10860-10866 [DOI: 10.26355/eurrev_202010_23449];
• Cerbara L., Ciancimino G., Crescimbene M., La Longa F., Parsi MR., Tintori A., Palomba R. (2020). A nation-wide survey on emotional and psychological impacts of COVID-19 social distancing. European Review for Medical and Pharmacological Sciences. Vol. 24 – N. 12, 7155-7163, [DOI: 10.26355/eurrev_202006_21711];
• Tintori A., Ciancimino G. (2020). Sospesi in una scatola di cristallo. inGenere;
• Tintori A. (2020). Hikikomori per decreto. La fragilità di una libertà costretta. News portale del CNR. Pubblicato i l 18 marzo 2020;
• Accorinti M., Caruso M.G., Cerbara L., Menniti A., Misiti M., Tintori A. (2018). Non conta se siamo stranieri, dobbiamo giocare tutti insieme. Roma: Consiglio Nazionale delle Ricerche – Istituto di Ricerche sulla Popolazione e le Politiche Sociali (IRPPS Working papers n. 106/2018) [ISSN: 2240-7332];
• Tintori A. (2019). La multilateralità sociale dello sport e il suo mancato investimento. La Critica Sociologica, vol. LIII, n. 212 (4), Inverno 2019, pp. 49-55 (7) [DOI: 10.19272/201901204005; ISSN 0011-1546 / ISSN elettronico 1972-5914];
• Tintori A. (2019). La misura ideale del reale. Le distanze sociali, Le nuove frontiere della scuola, n. 51, La misura, anno XVI, novembre, pp. 81-86 [ISSN: 2281-9681];
• Caruso M. G., Cerbara L. Tintori A. (2019). Stereotipi, bullismo e devianza a scuola. Identikit degli studenti italiani. Minorigiustizia, n. 2/2019, Milano, Franco Angeli [ISSN: 1121-2845; DOI:10.3280/MG2019-002010];
• Cerbara L., Tintori A. (2019). L’immagine che vogliamo. Il web e gli stereotipi sui migranti. In: Uomini, donne e bambini, a cura di Ezio Alessio Gensini e Leonardo Santoli, Regione Toscana, Consiglio Regionale, p. 2017-2016 [ISBN: 978-88-85617-41-4];
• Tintori A. (2019). L’integrazione sociale come processo reciproco. Opportunità e stereotipi nel caso dello sport, Le nuove frontiere della scuola, n. 49, La reciprocità, anno XVI, febbraio, pp. 93-100 [ISSN: 2281-9681];
• Tintori A. (2018). L’illusione della competenza e l’inganno dell’opinione, Le nuove frontiere della scuola, n. 48, La competenza, anno XV, ottobre, pp. 11-16 [ISSN: 2281-9681];
• Caruso M.G., Cerbara L., Menniti A., Misiti M., Tintori A. (2018). Sport e integrazione sociale. Indagine sulle scuole secondarie di secondo grado in Italia. Roma: Consiglio Nazionale delle Ricerche – Istituto di Ricerche sulla Popolazione e le Politiche Sociali. (IRPPS Working papers n. 108/2018) [ISSN: 2240-7332];
• Tintori A. (2018). Devianza e disagio relazionale a scuola. Bullismo e cyberbullismo tra tradizione e modernità. In: Pugni chiusi. Bullismo: punti di vista, non-storie, impressioni, significati. Soluzioni? Un contributo a cambiare, per cambiare, a cura di Ezio Alessio Gensini e Leonardo Santoli, Regione Toscana, Consiglio Regionale, p. 69-73 [ISBN: 978-88-85617-11-7];
• Cerbara L., Tintori A. (2017). Lungo l’asse dell’integrazione/esclusione. Il banco di scuola con-diviso tra studenti italiani e stranieri. In: Migrazioni e integrazioni nell’Italia di oggi, a cura di Corrado Bonifazi, Roma: CNR-IRPPS e-Publishing, p. 199-211 [ISBN: 978-88-98822-12-6 (online), 978-88-98822-10-2 (print), DOI 10.14600/978-88-98822-12-6];
• Tintori A., Cerbara L. (2017). Lo sport di tutti. Valori e didattica dell’integrazione sociale. In: Pratica sportiva e lavoro sociale tra stato, mercato e comunità, Culture e Studi del Sociale (CuSSoc), vol. 2 (1), giugno, pp. 43-54, Università degli Studi di Salerno. [ISSN: 2531-3975];
• Tintori A., Palomba R. (2017). Turn on the light on science. A research-based guide to break down popular stereotypes about science and scientists. London, Ubiquity Press [ISBN (Paperback): 978-1-911529-04-0; ISBN (PDF): 978-1-911529-05-7; ISBN (EPUB): 978-1-911529-06-4; DOI: https://doi.org/10.5334/bba, License: CC BY 4.0] [funded by the European Commis¬sion FP7 Post-Grant Open Access Pilot];
• Tintori A., Cerbara L. (a cura di) (2016). Giovani alla prova. La condizione giovanile nella Città metropolitana di Roma Capitale. Aracne editrice [ISBN: 978-88-548-9278-1];
• Tintori A. (2015), Physical inactivity and obesity in Italy. Working paper n. 84. Roma: Istituto di ricerche sulla popolazione e le politiche sociali [ISSN: 2240-7332];
• Tintori A. (2015), Scenari futuri e giudizio informato. Un innovativo metodo Delphi. Aracne Editrice [ISBN: 978-88-548-8993-4];
• Cristaldi F., Leonardi S., Tintori A. (2015), Geographies of escape. A fact-finding and didactic survey on asylum seekers at the CARA of Castelnuovo di Porto – Rome. Journal of Research and Didactics in Geography (J-READING), 2, 4, Dec., 2015, pp. 39-59 [ISSN Print: 2281-4310; ISSN on-line: 2039-5694; DOI: 10.4458/6063-04